Ga naar de inhoud

Kwaliteitscontrole

Dit weekend hielp ik de leraren in het VK bij hun jaarlijkse evaluatie en dit inspireerde mij om jullie te schrijven over de zeer belangrijke les die hieruit te halen valt. In de DeRose Method moet elke leraar een jaarlijkse evaluatie ondergaan om hun certificaten te behouden. Deze evaluatie bestaat uit een theoretisch, schriftelijk examen en een praktisch examen waarin je je kennis, vaardigheden, bekwaamheden en technieken tentoonstelt. Het is een van de moeilijkste processen die ik in welk beroep dan ook ben tegengekomen.

Professor DeRose heeft dit zware jaarlijkse proces gecreëerd omdat het een zeer efficiënte manier is om kwaliteit en consistentie over de hele wereld te waarborgen. Het is een geweldige kans om individuen te stimuleren om hun beroep te blijven ontwikkelen en nieuwe kennis toe te voegen en ervaringen te delen.

Toen ik bij Ipsos was, inspireerde dit proces me om een certificeringsproces te creëren voor een workshop over het activeren van inzichten op hoog niveau. Voor een land om gecertificeerd te worden moesten ze (uit eigen zak, niet uit het project) betalen voor mijn bezoek aan het land 3 keer om de workshop te geven. Het was belangrijk dat het land dit uit eigen zak betaalde, omdat het de bereidheid van het land toonde om te investeren in de training van zijn eigen medewerkers, waardoor mijn lokale bronnen nog ontvankelijker werden voor wat ze zouden leren. Tijdens de eerste reis zou ik het proces overnemen en het lokale team laten zien hoe het te doen, op de tweede zou ik de taken delen en op de derde zou ik voornamelijk een waarnemer zijn. Als ze dit correct deden, zouden ze beoordeeld worden om gecertificeerd te zijn om deze methodologie uit te voeren.

Wat ik voel dat het proces van Prof DeRose doet (en wat ik ook probeerde te doen) is een systeem creëren dat leert door het evaluatieproces. In de DeRose Method zijn de evaluatoren 3 ervarenere leraren die de geëvalueerde persoon helpen hun spel te verbeteren, lerend in het proces. Wat ik probeerde te doen bij Ipsos was tegelijkertijd te evalueren en te trainen!

Dus waarom is dit nuttig voor jou?

Wel, ten eerste, de meesten van jullie die dit lezen zijn mensen die met andere mensen werken. Je hebt waarschijnlijk, of zult, te maken krijgen met kwaliteitscontrole en geconfronteerd worden met de vraag: “hoe zorg ik ervoor dat ik consistente kwaliteit lever?”

Het proces dat Professor DeRose heeft gecreëerd voor zijn leraren is echt krachtig en interessant. Creëer een manier van evalueren en tegelijkertijd onderwijzen!

Dus geef dit een gedachte… Is er een manier waarop jij kwaliteit zou kunnen verbeteren, een kwaliteitscontroleproces kunt creëren en dit proces ook een leermiddel kan worden?

Deze tekst is oorspronkelijk geschreven door Fabs in het Engels en hij heeft AI gebruikt om het naar het Nederlands te vertalen. Als je feedback hebt over de vertaling, schrijf me dan een bericht op Fabio.martins@derosemethod.org