In dit artikel ga ik met jullie de oorsprong van de DeRose Method delen, hoe het over tijd veranderd is en waar we vandaag staan.
De DeRose Method begon toen Professor DeRose in 1960 begon met lesgeven. Hij woonde in Brazilië en toen hij zijn eerste les gaf, was hij slechts 16! Hoe kon hij op zo’n jonge leeftijd lesgeven? Dat gaan we zo meteen ontdekken. Laten we eerst begrijpen wat de DeRose Method eigenlijk is.
De DeRose Method is een systeem dat zijn studenten leert hoe ze hun prestaties op werk en in het leven kunnen verbeteren, hoe je jezelf beter kunt kennen, hoe je de energie en vitaliteit kunt hebben om je dromen te bereiken en hoe je een betere levenskwaliteit kunt hebben. We bereiken deze ongelooflijke doelstellingen door de studenten technieken en concepten te leren. De Technieken zijn fysiek, je traint ze in een les zodat je je focus, kracht, flexibiliteit, je ademhaling, jezelf kunt verbeteren. De Concepten zijn suggesties over hoe we de wereld om ons heen beter kunnen begrijpen, de manier waarop we de relatie met onszelf en anderen beheren.
Hoewel dit een ambitieus voorstel is, spreken de resultaten voor zich. Sinds de start in 1960, is de DeRose Method te vinden in de meeste hoofdsteden van de wereld: Amsterdam, Buenos Aires, Barcelona, Lissabon, Londen, New York, Parijs, Rome, Rio en São Paulo. Meer dan 20 duizend mensen, in twaalf landen, beoefenen deze methode.
Laten we in dit artikel duiken en begrijpen hoe we hier zijn gekomen!
In 1960, toen DeRose begon met lesgeven, was hij slechts 16 jaar oud. Maar zelfs op deze leeftijd had hij al een aanzienlijke kennis vergaard. Toen hij 10 jaar oud was, had hij een filosofievereniging opgericht voor hem en zijn vrienden om klassieke teksten en hun leer te bespreken. Als tiener bestudeerde hij oude Hindoe filosofie, geschiedenis, alchemie – alles wat hij in Brazilië kon vinden – zeven uur per dag. Vervolgens trainde hij de technieken die hij leerde nog eens zeven uur en hij sliep nog eens zeven uur. In die tijd ging hij naar een kostschool en het leek de leraren niet uit te maken wat hij studeerde, zolang hij maar geen problemen veroorzaakte, dus lieten ze hem grotendeels studeren wat hij wilde. Dit betekende dat hij op zijn 16e door anderen gezien werd als iemand die genoeg wist om te kunnen onderwijzen.
Dat wil niet zeggen dat DeRose zichzelf als leraar beschouwde. In zijn boek, “Toen ik leerde sterk te zijn” beschrijft hij zijn eerste les en hoe zijn studenten in het begin aarzelend waren. Toch, toen de les was afgelopen, waren ze allemaal verkocht en klaar om zijn studenten te zijn. Dit was de oorsprong van de DeRose Method.
Toen DeRose begon, was Brazilië in een militaire dictatuur en dit betekende dat het doen van zaken, op zijn best, lastig was. Maar voor een tiener, zonder veel ervaring en zonder veel steun van zijn familie, stond hij voor een steile heuvel. Ondeterred spendeerde hij zijn jaren 60 en 70 aan het starten van scholen, leren van zijn fouten en steeds beter worden.
Tegen 1975 had hij genoeg reputatie opgebouwd om een prijs voor zijn cursus te kunnen vragen. Dit stelde hem in staat het geld dat hij verdiende te investeren en zijn eerste reis naar het buitenland te maken… Prof. DeRose besloot enige tijd in Frankrijk door te brengen en een cursus aan de Sorbonne te volgen en vervolgens naar India te reizen om dieper en dieper in zijn onderzoek te duiken. Dit markeerde het begin van 25 jaar jaarlijkse reizen naar India. Tijdens deze reizen zou hij zich verbinden met de meest ervaren leraren en ongekende diepten in zijn onderzoek duiken.
Ondertussen bleef zijn werk in Brazilië groeien en ontwikkelde hij een Lerarenopleiding. Dit werd door zijn collega’s gezien als de meest complete cursus in Brazilië en vandaag wordt het gezien als een gouden standaard in de wereld. Tijdens zijn reizen maakte hij contact met studenten die van zijn werk hadden gehoord en die uiteindelijk scholen in hun thuisland zouden starten. Dat was het geval in Argentinië en Portugal.
Ik kwam in contact met de DeRose Method in 2000 en ik werd leraar in 2008, toen ik in Portugal woonde. Een paar jaar later woonde ik in Londen en hielp ik de eerste school daar te starten. Een paar jaar later verhuisde ik naar New York City en startte ik daar een school met een paar andere leraren. Later, in 2020 verhuisde ik naar Nederland waar ik een nieuwe school in Amsterdam startte. Dit is typerend voor hoe de DeRose Method zich uitbreidde om vandaag in 12 landen aanwezig te zijn.
DeRose TriBeCa – NYC, de school die ik startte in NYC Maar, veranderde de DeRose Method over tijd?
Zoals we hierboven zagen, was DeRose een terughoudende leraar, dus zouden we veel koerswijzigingen over tijd verwachten. Echter, in mijn ervaring is dit niet het geval. Ik heb toegang gehad tot opnames van zijn lessen uit de jaren 70 en 80 en wat ik leerde was dat zijn boodschap uiterst consistent was.
Een significante verandering, echter, was het vocabulaire dat hij gebruikte. Naarmate de tijd verstrijkt, veranderen de betekenis en significantie van woorden. Als verschillende culturele bewegingen opkomen verandert hun vocabulaire hoe iedereen bepaalde woorden waarneemt. Terwijl sommige andere woorden verkeerd vertegenwoordigd kunnen worden in het publieke domein en verwarring kunnen veroorzaken. Een voorbeeld hiervan is het woord “vegetariër”. Als je dit woord in verschillende delen van de wereld zegt, krijg je verschillende reacties. In sommige landen zullen mensen je alleen wat sla en tomaat aanbieden, in anderen bieden ze je een feestmaal aan. In sommige landen zullen mensen je vis of varkensvlees aanbieden!
Daarom, naarmate de jaren verstreken en Prof. DeRose meer ervaring en blootstelling kreeg, verfijnde hij het vocabulaire van de DeRose Method met als doel beter begrepen te worden. Dit had ook invloed op de marketing van de DeRose Method. Hoe het aan de wereld en aan potentiële studenten wordt gecommuniceerd, is in de loop der decennia aanzienlijk veranderd, aangezien verschillende aspecten van de Methode belangrijker waren voor verschillende generaties.
Een ding dat niet is veranderd, is de inhoud van de DeRose Method. Vanaf het begin bestond de methode uit dezelfde technieken die we vandaag de dag onderwijzen. Vanaf het begin was de manier waarop Professor DeRose onderwees anders. Het was anders omdat hij ook concepten onderwees.
De manier waarop we vandaag lesgeven is behoorlijk anders. We hebben meer systemen om studenten te helpen leren, we hebben meer boeken, meer ondersteunend materiaal, meer paden naar leren, meer manieren waarop verschillende mensen toegang kunnen krijgen tot onze Methode.
Deze tekst is oorspronkelijk geschreven door Fabs in het Engels en hij heeft AI gebruikt om het naar het Nederlands te vertalen. Als je feedback hebt over de vertaling, schrijf me dan een bericht op Fabio.martins@derosemethod.org