De afgelopen weken heb ik samengewerkt met Professor DeRose aan een boek dat hij schrijft en redigeert over Epigenetica.
Er zijn veel verschillende concepten en versies geweest, maar ik wilde met jullie delen wat er tot nu toe is geproduceerd. Sommige delen zijn mogelijk gewijzigd, bijgewerkt en zelfs op de snijtafel achtergebleven. Sommige delen zullen misschien wel of niet het daglicht zien. Maar ik dacht dat het leuk zou zijn om met jullie wat van het achtergrondwerk te delen. Later plan ik om meer van deze fascinerende inhoud te delen.
Dus hier is een sneak peek van een deel van de inhoud waar we aan hebben gewerkt… onthoud alsjeblieft dat niets hiervan daadwerkelijk in de uiteindelijke tekst terecht mag komen en dat de originele tekst in het Portugees was. Dit is slechts een HEEL sneak peek van een deel van het werk dat ik op de achtergrond heb gedaan.
Hoofdstuk X
Sinds 1960, toen ik begon met lesgeven, was mijn aanpak altijd uniek omdat ik de neiging had om het belang van de gedragsaspecten te benadrukken om de beste resultaten in de geleerde technieken te kunnen bereiken.
In de daaropvolgende decennia merkte ik dat ‘de wereld naar ons toe kwam’, omdat geleidelijk de publieke opinie en de wetgeving steeds meer in lijn kwamen met wat ik altijd had voorgesteld. Na verloop van tijd werd het merkbaar dat gedragingen en houdingen die vroeger veel moeite en uitleg kostten om door onze eerste studenten begrepen te worden, nu de norm zijn voor studenten die tegenwoordig bij onze scholen komen.
Na jaren van onderzoek hebben we eindelijk een wetenschappelijke basis gevonden voor wat we altijd hebben onderwezen met betrekking tot gedrag en de gevolgen daarvan in het leven van een mens. Deze basis wordt epigenetica genoemd.
Daarom besloot ik om wat informatie, in eenvoudige en toegankelijke taal, over dit wetenschapsgebied samen te stellen. Ik wilde verduidelijken hoe de DeROSE Method werkt en hoe het in de praktijk gerelateerd is aan epigenetica. Dit is wat ik hoop met jullie te delen in de pagina’s van dit boek.
Hoofdstuk N
Het is gebruikelijk in de wereld van de wetenschap dat de onderzoeker intuïtief het resultaat kent en het grootste deel van hun tijd besteedt aan het zoeken naar bewijs voor de resultaten. Dat was het geval bij Newton, die een appel van de boom zag vallen, een inzicht kreeg over zwaartekracht en vervolgens lange tijd besteedde aan het opbouwen van het academische werk om zijn theorie voor te stellen. Dit is een toepasselijke analogie voor wat er is gebeurd met de DeROSE Method. Sinds het begin van onze Methode, meer dan 60 jaar geleden, tot vandaag, wisten we al wat we wilden onderwijzen, pasten we deze leringen in de praktijk toe en veranderden we het leven van duizenden individuen over de hele wereld. Maar pas recentelijk, toen we het proces voortzetten om het laatste van wat de wetenschap voorstelt te onderzoeken, kwamen we over wat we beschouwen als de wetenschappelijke onderbouwing van wat we onderwijzen.
Je zult in de volgende hoofdstukken lezen hoe verschillende wetenschappelijke artikelen de leringen van de DeROSE Method hebben gerelateerd aan epigenetica en hoe dit van toepassing is op verschillende levensstijlen, beroepen, onderwijs, levensgebieden en meer. Je vindt sommige delen misschien herhalend, als dat zo is, sla het hoofdstuk over en focus op wat je het meest interesseert. Je kunt altijd teruggaan als je aan het einde bent gekomen en terugkeren naar die delen die je hebt overgeslagen. Echter, ik wilde hier samenvatten hoe de DeRose Method en de laatste bevindingen over epigenetica samenkomen en hoe dit je leven kan veranderen.
De studenten van de DeRose Method leren twee zeer brede en krachtige gebieden: Concepten en Technieken. De Concepten hebben betrekking op de manier waarop we de wereld en onszelf begrijpen en ermee omgaan, terwijl de Technieken de student trainen en hun organisme beïnvloeden. Beide hebben invloed op je epigenetische ontwikkeling.
Concepten met betrekking tot voeding, interpersoonlijke relaties, soft skills, emotionele intelligentie, het beheer van emoties en meer zijn fundamenteel om je epigenetische ontwikkeling te sturen met als doel een gezonder, gelukkiger en langer leven te bevorderen.
Technieken zoals ademhaling, concentratie, mindfulness, meditatie, kracht, flexibiliteit, zelfs het vermogen om stress te beheren, dragen ook bij aan het sturen van je epigenetische ontwikkeling naar een gezonder, gelukkiger en langer leven.
Wanneer je beide samen hebt, is de DeRose Method een eersteklas hulpmiddel om epigenetische ontwikkeling bij onze studenten te begrijpen en toe te passen, tot op het punt waar de studenten zelf de omgeving, de samenleving waarin ze leven, ten goede kunnen beginnen te veranderen.
Deze tekst is oorspronkelijk geschreven door Fabs in het Engels en hij heeft AI gebruikt om het naar het Nederlands te vertalen. Als je feedback hebt over de vertaling, schrijf me dan een bericht op Fabio.martins@derosemethod.org